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Unsere Auffassungen von Zeit verändern sich fortwährend auf vielschichtige Art und Weise. Dies ist eine Untersuchung dieser Verschiebungen und Kämpfe in Form von Zeichnungen und Texten, Musik und Bewegung bis hin zu Filmen und Konzepten. Gegen Ende des 19. Jahrhunderts wurde Zeit übergreifend organisiert: Dörfer, Städte, ganze Länder wurden ihrer »eigenen« Zeit beraubt, als die Uhren mithilfe von Signalen synchronisiert wurden. Albert Einstein stieß mit seiner radikalen Idee, die die Vorstellung eines »überallhörbaren Tik-Tak« zugunsten von Zeiten, die nicht Zeit sind, außer Kraft setzte, auf erbitterten Widerstand. Auch in unserem eigenen Zeitalter wird die Zeit wieder durcheinandergewirbelt – die Zeit wird mit Informationen gekreuzt, sie wird herausgefordert am Horizont Schwarzer Löcher oder sogar von vielen Stringtheoretikern als pure Illusion dargestellt. In einer kongenialen langfristigen Partnerschaft mit Peter L. Galison, Historiker, Autor, Filmemacher sowie Professor für die Geschichte der Wissenschaften und der Physik an der Harvard University, widmet sich der südafrikanische Künstler William Kentridge der Erforschung dieser Ideen in Die Ablehnung der Zeit, ein Projekt für die dOCUMENTA (13), in dessen Entstehen das vorliegende Notizbuch Einblick gewährt. Sprache: Deutsch/Englisch
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Seitenzahl: 42
100 Notes – 100 Thoughts / 100 Notizen – 100 Gedanken
Nº009: William Kentridge & Peter L. Galison
The Refusal of Time / Die Ablehnung der Zeit
dOCUMENTA (13), 9/6/2012 – 16/9/2012
Artistic Director / Künstlerische Leiterin: Carolyn Christov-Bakargiev
Agent, Member of Core Group, Head of Department / Agentin, Mitglied der Kerngruppe, Leiterin der Abteilung: Chus Martínez
Head of Publications / Leiterin der Publikationsabteilung: Bettina Funcke
Managing Editor / Redaktion und Lektorat: Katrin Sauerländer
English Copyediting / Englisches Lektorat: Philomena Mariani
Proofreading / Korrektorat: Sam Frank, Cordelia Marten
Translation / Übersetzung: Nikolaus G. Schneider
Graphic Design and E-Book Implementation / Grafische Gestaltung und E-Book-Produktion: Leftloft
Production / Verlagsherstellung: Stefanie Langner
© 2011 documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH, Kassel; Hatje Cantz Verlag, Ostfildern; Peter L. Galison; William Kentridge
Illustrations / Abbildungen: p. / S. 1: Fridericianum, September 1941 (detail / Detail), Photohaus C. Eberth, Waldkappel; Universitätsbibliothek Kassel, Landesbibliothek und Murhardsche Bibliothek der Stadt Kassel; pp. / S. 8–39: © William Kentridge
documenta und Museum Fridericianum
Veranstaltungs-GmbH
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Germany / Deutschland
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Chief Executive Officer / Geschäftsführer: Bernd Leifeld
Published by / Erschienen im
Hatje Cantz Verlag
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Fax +49 711 4405-220
www.hatjecantz.com
ISBN 978-3-7757-3038-9 (E-Book)
ISBN 978-3-7757-2858-4 (Print)
Gefördert durch die
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Peter L. Galison
The Refusal of Time
Part I: A River of Absolute Time
On Saturday, September 28, 1889, representatives of eighteen countries gathered in Sèvres, outside Paris. They were there to bring the world under the measure of a single meter known as M and a single kilogram, K—to bless a particular ruler and a particular weight. The conference arbitrarily chose one meter stick and one sample weight from thirty nearly identical copies, declaring: “This prototype of the meter will from now forward represent, at the temperature of melting ice, the metric unit of length. . . . This prototype [of the kilogram] will be considered from now on the unit of mass.”1 Each delegate strode solemnly to receive his country’s copy of the iridium-platinum X-shaped bar, his nation’s exemplary weight.
Until the sanctioning ceremony, M and K had been but two of many—carefully—measured standards. No one among them was yet crowned as the one perfect length or weight. All were certified to be within two ten-thousandths of a meter of all their siblings; this bar might be 1.0001 meters long compared with another, that one 0.9998 meters. But at 1:30 pm that afternoon, the officials loaded the chosen ones—M and K—into a triple-locked vault, M in a sealed, felt-lined brass cylinder and K in a triple bell jar. Standard-bearers then took K for burial, with K always surrounded by its six témoins. These copies of the kilogram were witnesses in the truest sense, chosen to bear witness with their very bodies should anything untoward befall the standard.
The director of the International Bureau of Weights and Measures locked the case with two keys, secured the inner basement door with a third key, and bolted the exterior door with a fourth and a fifth key. The president of the conference then handed keys in sealed envelopes to the director of the International Bureau, to the general guard of the National Archives, and to the President of the International Committee for Weights and Measures.
At that moment, M and K, two of the most precisely forged and measured objects in history, the most individually specified human-made things, became, in burial, the most universal. What had been measured now defined the meter: M was One Meter, no more, no less. Every other length in the world took its measure from it. K was One Kilogram—every atom and asteroid, every galaxy and giraffe, would be given in terms of those two metal objects deep belowground at the Pavillon de Breteuil in Sèvres.
Here was a way to populate Plato’s heaven: the single buried object became a guiding universal. Governments wanted conventions to govern train tracks and temperature, electrical power, gears, and steam engines. Most of all, they wanted to standardize time. From a master clock controlled by the Paris observatory itself, the Control Room, rue du Télégraphe, pipes carried pulses of air—that is, pulses of time—under the streets to reset clocks. Citizens gathered around the public clocks in their arrondissement to admire the coordinated time. Soon they began to demand even greater precision—adjustments that would make their clock display noon corrected for the seconds it took the pulse to traverse the city.