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Das Buch „Der Mensch im Kosmos – Lebenswelten und Kosmologien“ (Man within the Cosmos – Lifeworlds and Cosmologies) präsentiert die Vorträge der Tagung der Gesellschaft für Archäoastronomie in Weimar 2023 in 17 Kapiteln – Kulturgeschichte der Astronomie von der Steinzeit bis zur Goethezeit. Der einführende Beitrag „ZwischenWelten und Wirklichkeiten: Öffnungen, Passagen und Wege in der Kosmologie und Kosmopraxis“ von Michael Rappenglück spannt einen weiten kulturellen und thematischen Bogen für die Verortung des Menschen in Raum und Zeit für archaische und antike Kulturen. Zur Steinzeit gibt es einen Beitrag zum neolithischen Steinkreis Callanish, Insel Lewis vor Schottland, der wohl mit systematischer Mondbeobachtung assoziiert ist. Ferner wird ein Höhenheiligtum am Pfitscher Sattel, Südtirol, vorgestellt mit der Fragestellung, ob es sich um ein bronzezeitliches astronomisches Observatorium handelt. Gravierte Steine aus fränkischen Grabhügeln (2000–3000 v.Chr.) weisen auf Beobachtungen der Sonne, des Orion und der Plejaden hin. Im zyklischen Rhythmus des Kosmos liegt das Schicksal der Menschen; darauf deuten Verzierungen in einem Steinkammergrab von Göhlitzsch-Halle/Leuna hin, die auf Mondzyklen hindeutenen. Weitere Beiträge gibt es zu Beiträgen Antiken Kulturen, zu Sonne und Sonnenfinsternissen im alten Mesopotamien, zu Sonne, Mond und Venus im Gilgamesch-Epos, zum kretisch-minoischen Diskos von Phaistos sowie zu Blitzfiguren und anderen atmosphärischen Phänomenen in Gemälden der australischen Aborigines. Ferner gibt es Beiträge zur Kultur- und Architekturgeschichte vom Mittelalter bis zum Klassizismus. Fünf Ringburgen der Wikingerzeit des 10. Jahrhunderts, die Trelleborgen in Dänemark, werden untersucht in Hinblick auf astronomisch-geometrische Siedlungsplanung der Wikinger. Durch ein Sonnenloch in der romanischen Nordturmkapelle im Erfurter Dom wurde eine Marienfigur bei Sonnenaufgang um den 15. August – Mariä Himmelfahrt – beleuchtet – sicher ein eindrucksvolles Lichtereignis. Himmels- und Erdgloben in Weimar und Gotha von Johannes Schöner (1477–1547), Professor für Mathematik am Nürnberger Egidiengymnasium, werden vorgestellt, dessen Erdgloben zu den ersten gehören, auf denen Amerika verzeichnet wurde. Schliesslich stellt Ettore Ghibellino die astronomische Ausrichtung vom Römischen Haus von Goethe vor, das erste klassizistische Gebäude Weimars im Stil eines dorischen Tempels. Die Beobachtung des Sonnenaufgangs bietet ein beeindruckendes Schauspiel an den Tag- und Nachtgleichen und bei der Sommer- und Wintersonnenwende. Der letzte Beitrag steht unter dem Thema „Mensch im Kosmos – Vergangenheit und Zukunft“ und beschäftigt sich mit dem Thema Homo sapiens und das Universum – Woher kommen wir und wohin gehen wir? Entstand das irdische Leben auf der Erde oder durch kosmische Objekte wie Meteoriten und einen weiteren evolutionären Prozess.
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Seitenzahl: 444
Veröffentlichungsjahr: 2023
Der Mensch im Kosmos: Lebenswelten und Kosmologien.
Man within the Cosmos: Lifeworlds and Cosmologies.
Abbildung 0.1: Farbenkreis, aquarellierte Federzeichnung von Goethe, 1809
Original: Freies Deutsches Hochstift – Frankfurter Goethe-Museum. Das Schema illustriert das Kapitel „Allegorischer, symbolischer, mystischer Gebrauch der Farbe“ in Goethe’s Farbenlehre. Umschrift: (innerer Ring) [rot] „schön“ [orange] „edel“ [gelb] „gut“ [grün] „nützlich“ [blau] „gemein“ [violett] „unnöthig“ (äusserer Ring) [rot-orange] „Vernunft“ [gelb-grün] „Verstand“ [grünblau] „Sinnlichkeit“ [violett-rot] „Phantasie“. (CC).
Nuncius Hamburgensis
Beiträge zur Geschichte der Naturwissenschaften Band 53
Wolfschmidt, Gudrun (Hg.)
Der Mensch im Kosmos
Lebenswelten und Kosmologien
Man within the Cosmos Lifeworlds and Cosmologies
Tagung der Gesellschaft für Archäoastronomie in Weimar 2023
Ahrensburg bei Hamburg: tredition 2024
Nuncius Hamburgensis
Beiträge zur Geschichte der Naturwissenschaften
Hg. von Gudrun Wolfschmidt, Universität Hamburg, AG Geschichte der Naturwissenschaft und Technik (ISSN 1610-6164).
Der Titel „Nuncius Hamburgensis“ wurde inspiriert von „Sidereus Nuncius“ und von „Wandsbeker Bote“.
Wolfschmidt, Gudrun (Hg.): Der Mensch im Kosmos – Lebenswelten und Kosmologien – Man within the Cosmos: Lifeworlds and Cosmologies. Proceedings der Tagung der Gesellschaft für Archäoastronomie in Weimar 2023. Hamburg: tredition (Nuncius Hamburgensis – Beiträge zur Geschichte der Naturwissenschaften; Band 53) 2024.
Abbildung – Cover vorne: Mensch im Kosmos (Collage: Michael A. Rappenglück), vgl. Abb. 17.6, S. 334
Frontispiz: Goethes Farbenkreis (1809), (CC)
Abbildung – Cover hinten: Sonnenaufgang im Römischen Haus in Weimar, 23.6.2023 (Foto: Katrin Cura).
AG Geschichte der Naturwissenschaft und Technik, Hamburger Sternwarte, Universität Hamburg, Bundesstraße 55 – Geomatikum, 20146 Hamburg, Germany https://www.fhsev.de/Wolfschmidt/GNT/home-wf.htm
Dieser Band wurde gefördert von der Gesellschaft für Archäoastronomie.
Das Werk, einschließlich seiner Teile, ist urheberrechtlich geschützt. Jede Verwertung ist ohne Zustimmung des Verlages und des Autors unzulässig. Dies gilt insbesondere für Vervielfältigungen, Übersetzungen, Mikroverfilmungen und die Einspeicherung und Verarbeitung in elektronischen Systemen. Die Publikation und Verbreitung erfolgen im Auftrag von tredition GmbH.
Verlag: tredition GmbH, An der Strusbek 10, 22926 Ahrensburg, Germany
ISBN: 978-3-384-10351-2 (Hardcover), 978-3-384-10350-5 (Softcover), 978-3-384-10352-9 (e-Book), © 2024 Gudrun Wolfschmidt.
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Vorwort: Der Mensch Im Kosmos: Lebenswelten Und Kosmologien
Between Worlds and Realities: Cosmic Openings, Passages, and Pathways in the Ancient Cultures’ Worldview and Cosmopraxis
1.1 The lifeworld as chronotopos: places and paths
1.2 Where and when: orientation, navigation, and chronology
1.3 The first-person perspective: the body, the conscious being, the place, the centre, and the horizon of perception
1.4 Ontologies and perspectives
1.5 Openings, passages and paths in natural and artificial enclosures and landscapes
1.6 Anthropological framework and cosmological code: Openings, paths, passages, stations, and spheres of existence
1.6.1 Places and paths of transition and transformation
1.6.2 Openings at the edge of sky, earth, and underworld
1.6.3 Openings and paths in the underworld: subterranean natural and artificial spaces (caverns, crypts)
1.6.4 Orbits around the World Mountain
1.6.5 The path of Sun, Moon, and planets: the ecliptic and the zodiac
1.6.6 Another path in the sky: the zodiacal light
1.6.7 The Golden Gate of the ecliptic: the Pleiades and Hyades open star clusters
1.6.8 The Milky Way: nocturnal path to the beyond
1.6.9 The rainbow: diurnal the path to the beyond
1.6.10 Travelling is dangerous: clashing rocks, magic formulas, guardians, soul guides, and spirit helpers
1.6.11 The world axis and the celestial pole: path and gateway to transcendental spheres
1.6.12 The Gate to Heaven at the Top of a Person’s Head
1.7 Concluding remarks
1.8 Literatur
Ancient Astronomies – Ancient Worlds
2.1 Literatur
Von Der Höhle Zum Himmel: Kulturastronomie & Kulturelle Kosmologie
Stonehenge and the Major Standstill Moon
4.1 Literatur
Die Stehenden Steine Von Callanish: Ein 3D-Datensatz Für Stellarium
5.1 Einleitung
5.2 Der Mondwendezyklus
5.3 Laserscan
5.4 Ein 3D-Modell für Stellarium
5.4.1 Callanish für alle!
5.5 Ausblick: Photographische Justierung
Danksagung
5.6 Literatur
Höhenheiligtum Am Pfitscher Sattel, Bedeutung Und Entwicklung
6.1 Einleitung
6.2 Der Weg zum Höhenheiligtum
6.3 Im Außenbereich der Kultstätte
6.4 Die Kultstätte, Umfassungsmauer und Innenbereich
6.5 Der „große Stein“ und die Kammern
6.6 Schriften auf einigen Schalensteinen
6.7 Zusammenfassung
6.8 Literatur
Engraved Stones from Burial Mounds in Franconia Point to Observations of the Sun, of Orion and of the Pleiades
Abstract:
7.1 Introduction and Preliminary Remarks
7.1.1 Typical Patterns of the Engraved Stones
7.2 Observations of the Sun
7.2.1 Sunrise over a Hill
7.2.2 Remarks on sites and landscape
7.2.3 Solar Observatory
7.2.4 Further hints for solar observations
7.3 Star Maps
7.3.1 The Pleiades or Seven Sisters
7.3.2 Orion
7.4 Concluding Remarks
7.4.1 Relations to other regions
7.4.2 Attempts to date the engravings
Acknowledgements
7.5 Literatur
Im Zyklischen Rhythmus Des Kosmos Liegt Das Schicksal Der Menschen – Die Bildhafte Zeit Im „Heydnischen“ Grab Von Göhlitzsch-Halle/Leuna
8.1 Fundgeschichte und bisherige Interpretationen der Innenverzierungen
8.2 Beschreibung und neue Interpretationen der Innenverzierungen
8.2.1 Darstellungen „Köcher, Axt, Pfeil und Bogen“ auf Stein (C)
8.2.2 Die vier Jahreszeiten auf Stein (C)
8.2.3 Monatszyklen auf Stein (b)
8.2.4 Jahreskalender auf Steinen (D)
8.2.5 Wandstein (e) im Osten, Wandstein (f) im Westen
8.2.6 Durchlaufende Friese mit Dreiecken auf den Steinen
8.3 Vergleichbare Beispiele für Ornamentik mit astronomischem Bezug
8.4 Religiöse Bezüge
Danksagung – Acknowledgement
8.5 Literatur
Man, Myth, Cosmos – the Sun and Solar Eclipses in Ancient Mesopotamia (Second and First Millennia Bc)
9.1. Introduction
9.1.1 Methodology
9.2. The Imagery of the Sun. An Introduction to Solar Imagery from Ancient Mesopotamia
9.2.1 The Imagery of the Sun as a Divine Person. Evidence from Ancient Mesopotamia
9.2.2 The Imagery of the Sun as a Divine Person. Family Ties and Astral Character
9.3. The Imagery of the Sun in Cosmology. Important Sources of Research
9.3.1 The Imagery of the Sun in Cosmology. Astronomical Interpretations
9.4. The Imagery of the Sun in Divination Literature
9.5. Conclusions
Acknowledgements
9.6. Literatur
Rätsel Der Alten Astronomie
10.1. Literatur
Der Kretisch-Minoische Diskos Von Phaistos, Ein Herausragendes Artefakt Der Archäoastronomie Auf Basis Einer Dreiteiligen Kosmologie „Geist-Leben-Sache“
11.1. Einführung
11.2. Analyse und Entzifferung des Diskos von Phaistos
11.3. Diskos von Phaistos – Arithmetik und Astronomie
11.3.1 Das Große Jahr der siderischen Planetenperioden
11.3.2 Drei Geschlechter – G-L-S
11.3.3 Finsternis-Perioden
11.3.4 Der Dorn und die Endpunkte
11.4. Frühgeschichtliche und Antike Quellen mit Bezügen zum Diskos von Phaistos
11.5. Fazit
11.6. Literatur
Iconography, Science, and Lightning Figures
12.1. Introduction: Iconography in Science
12.2. Australian Lightning Figures and other figures
12.3. Atmospheric phenomena: Red Sprites, Elves, Blue Jets and Gigantic Jets
12.4. Pictorial views of Transient Luminous Events
12.5. Climatological or geophysical opportunity for potential observation of the Red Sprite phenomena
12.6. The ability of rock-painters to observe the Red Sprite phenomena
12.7. Morphological resemblance between Lightning Figures and sprite phenomena
12.8. Mythological relation with Sprites
12.9. Conclusion
Note
12.10. Follow up research of Albrecht Ploum
Acknowledgments
Appendix A: Illustrations
12.11. Literature
Die Trelleborgen in Dänemark: Eine Astronomisch-Geometrische Siedlungsplanung Der Wikinger
13.1. Die Wikingerzeit in Dänemark im 10. Jahrhundert
13.2. Die Ringburgen der Wikinger
13.2.1 Trelleborg
13.2.2 Fyrkat
13.2.3 Aggersborg
13.2.4 Nonnebakken
13.2.5 Borgring
13.2.6 Funktion der Ringburgen
13.3. Geographische Lage der Ringburgen
13.6.1 Der Breitengrad von Trelleborg
13.3.2 Grosskreis 1: Trelleborg, Fyrkat und Aggersborg
13.3.3 Grosskreis 2: Haithabu, Jelling und Aggersborg
13.4. Astronomie von Trelleborg
13.5. Astronomie von Fyrkat
13.6. Konstruktion von Trelleborg
13.6.1 Das verwendete Längenmaß in Trelleborg
13.6.2 Astronomische Konstruktion des Grundrisses
13.7. Teppich von Bayeux
13.8. Zusammenfassung
13.9. Literatur
Das Lichtereignis in Der Nordturmkapelle Im Erfurter Mariendom
14.1 Literatur
Kosmische Lebenswelten Auf Himmels- Und Erdgloben in Weimar Und Gotha
15.1 Literatur
Ist Das Römische Haus Im Park an Der Ilm in Weimar Astronomisch Verankert? Teil II: Vertiefung Der Archäoastronomischen Befunde
16.1 Vorgeschichte
16.2. Tagung in Weimar 2023
16.3. Erstmalige Beobachtung des Verlaufs der Sonnenstrahlen in der Cella im Erdgeschoss zur Sommersonnenwende 2023 bei Sonnenaufgang
16.3.1 Erwartungen
16.3.2 Sonnenstrahlenbeobachtung im Blauen Salon 2023
16.4. Ausblick
16.5. Fragen an den Verfasser anlässlich der Tagung in Weimar
16.6. Forschungsantrag Römisches Haus: Wissenschaftlicher Nachweis archäoastronomischer Verankerungen
16.7 Literatur
Homo Sapiens and the Universe – Where Do We Come From? Where are We Going To?
17.1 Introduction
17.2. Where do we come from?
17.2.1 Miller-Urey-Experiment (1953)
17.2.2 Panspermia – Life is seeded by comets or meteors
17.2.3 Life in the universe – Life on another planets
17.3. Where are we going?
17.3.1 How NASA plans to build on other planets – Biological teleportation
17.3.2 Mohava Desert Experiment
17.3.3 Aim of such Interventions
17.4. Summary
17.5. Literatur
Programm Der Tagung Der Mensch Im Kosmos
18.1. Tagung Gesellschaft für Archäoastronomie in Weimar, 21.–25. Juni 2023
Autoren
Nuncius Hamburgensis
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Vorwort: Der Mensch Im Kosmos: Lebenswelten Und Kosmologien
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Abbildung 0.2: Wappen von Thüringen
(Foto: Gudrun Wolfschmidt in Weimar)
Vorwort: Der Mensch im Kosmos: Lebenswelten und Kosmologien
Wolfschmidt, Gudrun (Hamburg)
Das Buch „Der Mensch im Kosmos – Lebenswelten und Kosmologien“ (Man within the Cosmos – Lifeworlds and Cosmologies) präsentiert die Vorträge der Tagung der Gesellschaft für Archäoastronomie in Weimar 2023 in 17 Kapiteln.1 Die Tagung vom 22. bis 25. Juni 2023 wurde organisiert in Kooperation mit Anna Amalia und Goethe Freundeskreis e.V., Weimar, VHS / Stiftung Klassik.
Johann Wolfgang von Goethe (1749–1832) war sehr an Naturwissenschaften interessiert; man denke an die Chemie, Vulkanismus oder an das Phänomen der Farben, das er auch physiologisch und psychologisch untersucht; die physikalische Optik Isaac Newtons (1642–1726 jul./1643–1727 greg.) lehnte er allerdings ab. Er erforschte den Mikrokosmos mit dem Mikroskop (vgl. Abb. 0.3), zum Beispiel seine Gesteins- und Mineralien-Sammlung, sein Herbarium oder sogar Pantoffeltierchen. Im Makrokosmos beobachtete er auch astronomische Erscheinungen – Lichtphänomene wie Zodiakallichter, leuchtende Nachtwolken, Meteore. Meteoriten waren damals ein „hot topic“. Allerdings nahm Goethe an, dass sie sich in der Erdatmosphäre bilden im Gegensatz zu Ernst Florens Friedrich Chladni (1756–1827), der 1794 in seinem wichtigen Werk die innovative, heute noch gültige Theorie veröffentlichte, dass Meteoriten Körper sind, die aus dem Weltall durch die Atmosphäre auf die Erde kommen.
Der ausführliche, einführende Beitrag Zwischen Welten und Wirklichkeiten: Öffnungen, Passagen und Wege in der Kosmologie und Kosmopraxis von Michael Rappenglück spannt einen weiten kulturellen und thematischen Bogen für die Verortung des Menschen in Raum und Zeit für archaische und antike Kulturen. Als Abendvortrag bot er noch das Thema an: Von der Höhle zum Himmel: Kulturastronomie & Kulturelle Kosmologie.
Ein Highlight war der Vortrag von Clive Ruggles (University of Leicester, UK) zu seinem aktuellen Forschungsgebiet Stonehenge and the Major Standstill Moon. Als Public Invited Lecture / Öffentlicher Gastvortrag gab er einen Überblick zur Kulturgeschichte der Astronomie Ancient Astronomies – Ancient Worlds.
Die nächsten Beiträge widmeten sich der Kulturgeschichte der Astronomie der Steinzeit und Bronzezeit.
Abbildung 0.3: Goethes Reisemikroskop, George Adams, 2. Hälfte 18. Jh. Farbkarte und Farbuntersuchungen Goethes, Goethe-Klassik-Stiftung Weimar
(Fotos: Gudrun Wolfschmidt)
Georg Zotti stellte sein Forschungsprojekt vor: Die Stehenden Steine von Callanish: Ein 3D-Datensatz für Stellarium. Die Frage ist, ob der neolithische Steinkreis Callanish, Insel Lewis vor Schottland, mit systematischer Mondbeobachtung in der Vorgeschichte assoziiert ist. Stellarium erlaubt die realistische Simulation der Mondwenden und ihrer Wirkung zwischen den Steinen.
Roland Gröber präsentiert zusammenfassend seine 20jährige Forschung zum Höhenheiligtum am Pfitscher Sattel – Bedeutung und Entwicklung, ein herausragendes Beispiel zur Kultur der frühen Bronzezeit und für Südtirol. Er diskutiert die Fragestellung: Handelt es sich bei der Anlage um ein astronomisches Observatorium und/oder eine Kultstätte / Höhenheiligtum?
Siegfried Hess & Thomas Storch untersuchen in ihrem interessanten Beitrag Engraved Stones from burial mounds in Franconia point to observations of the Sun, of Orion and of the Pleiades, ob gravierte Steine aus fränkischen Grabhügeln auf Beobachtungen der Sonne, des Orion und der Plejaden hinweisen. Als mögliche Datierung wird 2000–3000 v. Chr. angegeben.
Klaus Albrecht zeigt in seinem Beitrag Im zyklischen Rhythmus des Kosmos liegt das Schicksal der Menschen – Die bildhafte Zeit im „Heydnischen“ Grab von Göhlitzsch-Halle/Leuna, dass hier eventuell Mondzyklen in Zusammenhang mit zyklischen Vorgängen im Sonnenjahr gebracht werden.
Die nächste Gruppe von Beiträgen Antike Kulturen wird eingeleitet von Anna Paule mit dem Thema Man, Myth, Cosmos – The Sun and Solar Eclipses in Ancient Mesopotamia (Second and First Millennia BC). Sie untersucht Quellen zur Wahrnehmung der Sonne und der Sonnenfinsternis im alten Mesopotamien, um Hinweise auf mögliche Beobachtungen von Sonnenfinsternissen zu bekommen. Auch Jörg Bäcker thematisiert die mesopotamische Astronomie: Rätsel der alten Astronomie. Er beschäftigt sich mit Sonne, Mond und Venus im Gilgamesch-Epos.
Hermann Wenzel untersucht den Kretisch-minoischen Diskos von Phaistos, ein herausragendes Artefakt der Archäoastronomie auf Basis einer dreiteiligen Kosmologie „Geist-Leben-Sache“. Als Hypothese schlägt er eine mögliche mathematischastronomische Deutung vor.
Albrecht Ploum bietet ein interessantes, bisher kaum beachtetes Thema Iconography, Science, and Lightning Figures, Blitzfiguren und andere atmosphärische Phänomene in Gemälden der australischen Aborigines.
Es folgen Beiträge zur Kultur- und Architekturgeschichte vom Mittelalter bis zum Klassizismus. Andreas Fuls beginnt mit fünf Ringburgen der Wikingerzeit des 10. Jahrhunderts: Die Trelleborgen in Dänemark: Eine astronomisch-geometrische Siedlungsplanung der Wikinger. Er geht der spannenden Frage nach, ob ihre ungefähre
Abbildung 0.4: Sonnenaufgang in Goethes Römischen Haus in Weimar am 23.6.2023 (vgl. Abb. 16.2)
(Fotos: Katrin Cura)
Ausrichtung nach Norden zufällig ist oder ob sie mit der Beobachtung von Auf- und Untergängen der Sonne und des Mondes in Zusammenhang steht. Für Trelleborg (und Fyrkat) konnte verifiziert werden, dass vom Mittelpunkt der Anlage aus gesehen der Konstruktionsplan eine Symmetrie aufweist, die mit Auf- und Untergangsrichtungen der Sonne zur Tag- und Nachtgleiche sowie zur Sommer- und Wintersonnenwende in Verbindung steht.
Burkard Steinrücken untersucht geometrisch das ursprüngliche Lichtereignis, den Einfall des Sonnenlichtes durch die runde Öffnung und die Hinterleuchtung des Kopfes einer Marienfigur in der Nordturmkapelle im Erfurter Dom. Durch den Anbau des gotischen Chores wurde diese Öffnung bereits um 1350 verdeckt. Von Interesse ist zudem die Ausrichtung des romanischem Doms auf den Sonnenaufgang in den Tagen um den 15. August – Mariä Himmelfahrt.
Harald Gropp behandelt das interessante Thema Kosmische Lebenswelten auf Himmels- und Erdgloben in Weimar und Gotha. Im Zentrum stehen die Globen von Johannes Schöner (1477–1547), Professor für Mathematik am Nürnberger Egidiengymnasium, dessen Erdgloben zu den ersten gehören, auf denen Amerika verzeichnet wurde.
Es folgt der eindrucksvolle Beitrag von Ettore Ghibellino zu seinem Forschungsprojekt in Weimar Ist das Römische Haus im Park an der Ilm in Weimar astronomisch verankert? Teil II: Vertiefung der archäoastronomischen Befunde. Glücklicherweise war die Beobachtung des Sonnenaufgangs im Römischen Haus von Goethe möglich – ein beeindruckendes Schauspiel. Es handelt sich um das erste klassizistische Gebäude Weimars im Stil eines dorischen Tempels.
Der letzte Beitrag steht unter dem Thema Mensch im Kosmos – Vergangenheit und Zukunft. Jaak Aru beschäftigt sich mit dem Thema Homo sapiens and the Universe – Where do we come from? Where are we going to? Entstand das irdische Leben auf der Erde oder durch kosmische Objekte wie Meteoriten und einen weiteren evolutionären Prozess.
Die Exkursionen boten die Möglichkeit, Weimar und seine Kunst und Kultur näher kennenzulernen. Begonnen wurde mit einem Stadtrundgang mit einer kompetenten Führung. Auch die Besichtigung des Museums für Ur- und Frühgeschichte war eingeplant. Viele haben vor und nach der Tagung weitere der 30 Museen in Weimar besucht, das Goethe-Nationalmuseum mit Wohnhaus am Frauenplan, Goethes Gartenhaus, das Schiller Museum und Wohnhaus sowie das Stadtmuseum. Natürlich durfte das Bauhaus-Museum Weimar, das Haus Am Horn, das Musterhaus von Georg Muche für die Bauhausausstellung (1923), das Haus Hohe Pappeln für Henry van de Velde und das Museum Neues Weimar nicht fehlen. Es war alles in allem eine gelungene Tagung, die diese Proceedings widerspiegeln.
Abbildung 0.5: Lyonel Feininger (1871–1956): Kathedrale des Sozialismus, Holzschnitt zum ersten Bauhaus-Manifest (April 1919)
(Foto: Gudrun Wolfschmidt in Weimar)
1 Hier das Booklet of Abstracts, hg. von Michael Rappenglück: http://www.archaeoastronomie. org/content/abstractbooks-der-jahrestagungen/.
Abbildung 1.1: Der Bogen der Milchstraße über La Silla, Paranal, Chile The Arc of the Milky Way over La Silla, Paranal, Chile
Courtesy: P. Horálek/ESOESO, ESOcast85, https://www.eso.org/public/images/ann16037a/
Between Worlds and Realities: Cosmic Openings, Passages, and Pathways in the Ancient Cultures’ Worldview and Cosmopraxis
Michael A. Rappenglück (Gilching)
Abstract
For archaic and ancient cultures, the lifeworld appeared spatiotemporally organised. It formed a chronotopos, a term that was first applied to biology and then to literary studies in connection with general relativity, but which excellently reflects the view of archaic and ancient cultures. The cosmological model ‘located’ the human being in the (life) world. It also provided a ‘housing’ where he could move and develop according to his given abilities. With the temporal component, it also incorporated transformation, development, and synchronisation processes. For the archaic and ancient cultures, it was apparent to identify in the cosmic housing, analogous to rooms in human dwellings, different areas of spatiotemporal efficacy that interact and influence each other in the system of heaven, earth, and the underworld (Rappenglück 2013, 2014). Regarding the wandering stars, especially the sun and the moon, various peoples developed the image of asterisms and the year points on the ecliptic as certain dwelling stations and gates in the sky (Huxley 2000). Similarly, the places of the rising and setting of the sun and moon and the celestial bodies on the horizon were understood as openings (a kind of holes, doors, gates, or windows) often localised in world mountains supporting the sky vault, in the world cave or the world house (Rappenglück 2013). Analogously, the people thought of areas in the underworld that the sun, the moon, the other wandering stars, and fixed stars and asterism pass on their way from setting to rising. These stations could be dangerous but also peaceful. Some cultures had the idea of a network of paths through the underworld, for example, the concept of tunnel caves or a liana netting. On the earthly plane, people closely followed the periodic movement of the sun, moon, planets, stars, and asterisms between the extreme places of their rising and setting on the horizon. People regarded these locations as openings, doors, gates, windows (Chevalier and Gheerbrant 1996). Across cultures and eras, people used openings in the natural formation of the landscape and artificial structures, such as windows, doors, roof openings, skylights, smoke outlets, etc., to observe and aim at sun, moon, fixed stars, and asterisms, or other wandering stars, important for timekeeping, orientation, and symbolism (Albani 1994; Rappenglück 2013). They paid particular attention to the natural or artificially produced alternation of light and shadows during the daily or annual cycle of the sun. Sometimes, for example in the apocryphal Enoch (Jacobus 2015), people associated these ideas with the gnomon’s measuring instrument. The design of the openings, entrances, and passages of the buildings and the settlements often followed cosmological and cosmopractical concepts of the respective culture (Jiang 2014; Rappenglück 2005). One looked at the building as a cosmos model or regarded the cosmos as analogous to a building (Rappenglück 2013, 2014). For cultures, the passage of the stars and the Milky Way through the openings told stories of their world and other worlds.According to the views of many ancient cultures, the cosmos consisting of different spheres of reality, which they perceived as “other” worlds, enfolds the human living world (Rappenglück 2014). They imagine these areas as unique spaces that are not accessible to ordinary perception but exist in a sense parallel to the everyday world. However, in their view, these realms are not entirely closed off from each other. Occasionally under certain circumstances (place, time, perceiving entity), the enclosures may become partially translucent and even open to access. That also includes the motif of the clashing rocks (Rappenglück 2005). Then openings offer passages between the worlds at particular places and times, possible for certain entities: plants, animals, qualified humans, spirit beings, demigods, and gods (Reiche 1993; Schafer 1986; Coomaraswamy und Coomaraswamy 1997). The only paths run over two passing points described as passages, channels, holes, openings, ravines, doors, or gates. The passing points must sit on unique locations of the earthly landscape. People regarded the intersection of the ecliptic with the equator as on passage gate. They identified the other gate with the crossing of the Milky Way with the ecliptic (or the zodiac). There was the view that the Milky Way mediates a path between worlds (Rappenglück 2017). The intersection of the zodiac (ecliptic) and the Milky Way (galactic equator) remains stable in time, unaffected by precession. According to ancient tradition, the paths and passages between heaven and earth are particularly effective at the time of the solstices and equinoxes, when these annual points come to lie in the Milky Way in an alternation lasting thousands of years. Finally, some people recognised another special opening in the celestial pole (north/south), especially when a pole star was at this location. That was the most significant transition place from the earthly to a transcendent sphere. In certain epochs, the celestial pole (possibly marked by a pole star) laying in the Milky Way opened an extraordinary path to other worlds. The talk provides a systematic overview about the astronomical foundations of the ideas of archaic and ancient cultures about the openings and paths as components of their cosmology and cosmopraxis. The study follows an integral methodology (Rappenglück 2022).
Zusammenfassung: Zwischen Welten und Wirklichkeiten: Öffnungen, Passagen und Wege in der Kosmologie und Kosmopraxis
Für archaische und antike Kulturen erschien die Lebenswelt raum-zeitlich organisiert. Sie bildete einen Chronotopos. Das kosmologische Modell verortet den Menschen in der Welt. Es bot ihm eine Behausung, in der er sich entsprechend seinen gegebenen Fähigkeiten bewegen und entwickeln konnte. Die zeitlichen Komponente umfasste Transformations-, Entwicklungsund Synchronisationsprozesse. Für die archaischen und antiken Kulturen war es naheliegend, in der kosmischen Behausung, analog zu Räumen in menschlichen Behausungen, verschiedene Bereiche raumzeitlicher Wirksamkeit zu identifizieren, die im System von Himmel, Erde und Unterwelt interagieren und sich gegenseitig beeinflussen. In Bezug auf die Wandelsterne, insbesondere Sonne und Mond, entwickelten verschiedene Völker das Bild der Sterngruppen und Jahrespunkte auf der Ekliptik als Aufenthaltsorte und Tore am Himmel. In ähnlicher Weise wurden die Orte des Auf- und Untergangs von Sonne und Mond und die Himmelskörper am Horizont als Öffnungen verstanden, die oft in den das Himmelsgewölbe stützenden Weltenbergen, in der Weltenhöhle oder dem Weltenhaus lokalisiert waren. Auf der irdischen Ebene verfolgte man aufmerksam die periodische Bewegung von Sonne, Mond, Planeten, Sternen und Sterngruppen zwischen den extremen Orten ihres Auf- und Untergangs am Horizont und betrachtete diese Orte als Öffnungen, Türen, Tore, Fenster. Man nutzte Öffnungen in der natürlichen Gestaltung der Landschaft und in künstlichen Strukturen wie Fenster, Türen, Dachöffnungen, Oberlichter, Rauchabzüge usw., um Sonne, Mond, Fixsterne und Asterismen oder andere Wandelsterne, die für Zeitmessung, Orientierung und Symbolik wichtig sind, zu beobachten und anzuvisieren. Die Gestaltung der Öffnungen, Eingänge und Durchgänge der Gebäude und der Siedlungen folgte oft kosmologischen und kosmopraktischen Vorstellungen der jeweiligen Kultur. Man betrachtete das Gebäude als Kosmosmodell. Für die Kulturen erzählte der Durchgang der Sterne und der Milchstraße durch die Öffnungen Geschichten über ihre Welt und andere Welt(en). Dazu gehört auch das Motiv der klappenden Struktur. Öffnungen bieten an bestimmten Orten und Zeiten für Pflanzen, Tiere, qualifizierte Menschen, Geistwesen, Halbgötter und Götter Durchgänge zwischen den Welten. Die Pfade verlaufen über Übergangspunkte (Schnittpunkte Horizont – Himmelsäquator – Ekliptik – Milchstraße – Zodiakallicht), die als Durchgänge, Kanäle, Löcher, Öffnungen, Schluchten, Türen oder Tore beschrieben werden und die sich an einzigartigen Stellen der irdischen Landschaft befinden. Für viele Kulturen weltweit war die Milchstraße der auffälligste und bedeutendste Weg zwischen den Welten. Ebenso wichtig war die besondere Öffnung am Himmelspol, vor allem wenn sich ein Polarstern an diesem Ort befand, die den Weg in eines jenseitige, transzendente Sphäre symbolisierte. Die Studie gibt einen systematischen Überblick über die astronomischen Grundlagen der Vorstellungen archaischer und antiker Kulturen über die Öffnungen und Wege als Bestandteile ihrer Kosmologie und Kosmopraxis.
1.1 The lifeworld as chronotopos: places and paths
In the understanding of most ancient and some of today’s cultures that are still halfway close to nature, place and time (4D) belong together and form qualitative events of the respective lifeworld and cultural cosmology (Rappenglück 2024). Space is not a “container”, and time is not simply causally structured. The 4D events structure a network of interactions, a web of life. The temporal component also includes transformation, development, and synchronization processes. The lifeworld appears as a chronotopos (Rappenglück 2024).
1.2 Where and when: orientation, navigation, and chronology
Orientation, navigation and time determination are closely linked abilities that allow living beings, especially highly mobile animals and humans, to find their way in the living world using different but mutually supportive methods (orientation), i. e. to determine and remember their location, to move from one place to another and to determine the best route to a destination, taking into account possible drifts (navigation), as well as to record changes, transformation and the relationship between events (chronology) (Rappenglück 2019). Migrating creatures, especially if they must cover long distances, need coherent information about their home and destination and the bearing, i. e. a ‘map’ (Rappenglück 2019). Equally important are certain external sensory stimuli that indicate useful destinations for the needs of the living being towards which it moves: they form the ‘compass’. ‘Maps’ is a memorization aid that links information from various sensory stimuli from several locations and the routes between them (Rappenglück 2019). They can be designed as a two-dimensional image or a three-dimensional model (Rappenglück 2019). However, it is also possible to ‘tell’ an extremely functional location and route description (Rappenglück 2019). Proven compass signals in the animal kingdom, in insects, fish, birds and mammals, include the Earth’s magnetic field, the Sun, the Moon, certain stars and asterisms, the Milky Way, the circumpolar asterisms, the polarization of celestial light (position of the Sun and position of the celestial pole), unique landmarks and smell (Rappenglück 2019). The different compasses are hierarchically graded and linked to each other (Rappenglück 2019). There are backup, calibration, and standby systems (Rappenglück 2019). A special two-dimensional positioning system and internal clocks determine geographical longitudes (Rappenglück 2019).
Some of the orientation and navigation abilities in some animal species also exist more or less clearly in humans or are very likely to exist in humans but have not yet been sufficiently confirmed (Rappenglück 2019). Scientific studies prove a magnetoreception sense, the possibility of perceiving the patterns of the polarized skylight (Haidinger’s brush), the inclusion of the Sun’s azimuth for walking in a straight line and the existence of various internal clocks as time and pulse generators (Rappenglück 2019).
In addition, people can use language and writing to expand natural abilities by linking stories with orientation and navigation to ‘directions’ (story-tracks) and storing them externally on different materials in the form of ‘maps’ (story-maps) (Rappenglück 2019). These expansions certainly date back to the Middle Palaeolithic, i. e. to Homo neanderthalensis sapiens 300,000 years ago and early Homo sapiens 200,000 years ago (Rappenglück 2019).
Behavioural, neurophysiological, and linguistic research has shown that humans use a spatial, mostly visual and, in addition to animals, a verbal memory strategy to orient and navigate themselves (Rappenglück 2019). A holistic and static and, in addition, a sequential and dynamic approach (“dual-coding theory”) is used to recognise locations, directions and movements (Rappenglück 2019). The spatial reference systems consist of a coding from object to object, called allocentric, and a coding from object to subject, called egocentric (Rappenglück 2019). The first appears in the form of cards. The second appears in path integrations (dead reckoning). In cognitive neuroscience, both correspond to semantic and episodic memory (Rappenglück 2019). While the former abstracts knowledge about the world, the latter records individual subjectively experienced events (Rappenglück 2019).
Through locomotion and orientation, humans iteratively transform the sensory perceptions of environmental signs and their spatiotemporal relationships that relate to their point of view into a continuous system of inner and outer representations that manifest themselves as the respective “home world” and other “worlds” (Rappenglück 2019). People on the move, who are nomadic, semi-nomadic or peripatetic, are more accustomed to constantly changing the point of reference and adapting to new “worlds” compared to largely sedentary people, the rural and urban dwellers (Rappenglück 2019). They are trained to understand time as sequential areas of spatial perceptions, as a series of viewpoints connected by specific paths (Rappenglück 2019). The paths contain transformation rules from one perspective to another that ensure the spatiotemporal coherence of experience (Rappenglück 2019). It is discovered and constructed by ‘walking through something’ or ‘going through something’. This could be denoted as “hodological space” (Bollnow 2011, S. 153–164) which can be understood as a preference for egocentric over allocentric coding. This refers to the space created by a network of paths (Rappenglück 2019).
Since at least the Middle Palaeolithic, people have found chronological aids in the rhythms of living beings (phenophases of fungi, plants, animals, and humans), the tides, the climate, and the stars. They sought to correlate these with each other and relate them to individual developments (biological, psychological), collective (sociological, economic) processes, and spiritual experiences (Ginzel 1906; Ruggles 2015). They expressed their chronotopic knowledge in symbols, myths, and rituals and later in proto-scientific and scientific terms.
1.3 The first-person perspective: the body, the conscious being, the place, the centre, and the horizon of perception
The human body, the conscious being, and the worldly horizon of perception collectively shape each other (Rappenglück 2024). The first-person perspective defines the centre of space-time and, thus, the centre of a subject’s world. The limits of the senses’ abilities and practical, rational, and emotional understanding determine the respective horizon of perception, the ontology. Since the bodily centre with the ego perspective (Rappenglück 2024) is a topocentric system of the world (cosmos), events (places with times) are initially more essential than abstractions such as spaces and times (Rappenglück 2024). The human body embodies the centre, its location, and its own time and, at the same time, the starting point of all experience and knowledge (Rappenglück 2024) with the embodiments (things), phenomena and forces of the world. In corporeality and moving bodies, individuals and cultures experience dwellings and landscapes (Rappenglück 2024).
1.4 Ontologies and perspectives
From a cultural anthropological perspective, the different life worlds correspond to various ontologies, each representing the view of human communities/societies on their respective ecosystems. Living beings (plants, animals) and the manifestations of inanimate matter could have the status of persons (Rappenglück 2024). Communication between these and humans would be possible according to the old view. The first person’s perspective can be changed: One can experience one’s own world differently or other worlds in the place of other beings. Changes in perception and consciousness appear as journeys into other realities. Associated with this is the idea of many perspectives of different entities in the world (Rappenglück 2024). In ancient cultures that led to the concept of numerous worlds with entities and forms of existence within them, which have their own characteristics but interact with each other more or less intensively.
1.5 Openings, passages and paths in natural and artificial enclosures and landscapes
The cosmological model locates people in the (living) world. It also provides an “enclosure” in which they can move and develop according to their abilities: Localization, materiality, orientation, and navigation (Rappenglück 2022, 2024). Housing, locally concentrated, e. g. caves, tents, houses, cult buildings, graves or in landscapes spatially, stabilizes individual and collective existence in a fixed reference system (cultural cosmology), which is built around the subject (individual, collective) and forms the centre and horizon of space, time, forms, perception, evaluations, order and meaning: a sphere of culture (Rappenglück 2024). A world enclosure is formed in which we can linger and embed ourselves and find home and meaning.
Natural (e. g. caves, terrain) and artificial enclosures (e. g., tents, houses, temples, protective walls) have rock faces or walls as an essential component (Rappenglück 2013, 2014b). They separate, enclose, and protect space for a certain period. Openings in them, e. g., crevices, passages, doors, portals, windows, wells, shafts, roof openings, smoke vents, etc., are practically necessary (Rappenglück 2013, 2014b). They offer places of entry and exit, passage, and transition from one area to another (Lehner 2006). They allow space to be accessed horizontally and vertically, with special construction elements such as ropes, ladders, stairs, etc. (Lehner 2006). They regulate lighting and the exchange of material, water, air, and heat. They are also an element of necessary protection systems. When selecting openings in natural enclosures and creating openings in artificial enclosures, attention was also paid to intentional orientations, which were determined by practical considerations, e. g., light incidence, wind direction, rain tendency, local temperature, focus of protection and ritual-spiritual requirements. This practice also required a certain basic knowledge of the rhythms of life, the shape of the landscape, the prevailing weather phenomena and the times set by celestial phenomena. In addition, openings, passages and paths in natural and artificial enclosures and landscapes also provided a cultural-cosmological code that made anthropological and spiritual experiences understandable in symbolic, mythical, and ritualistic terms (Lehner 2006; Rappenglück 2014b; Ruggles 2015).
1.6 Anthropological framework and cosmological code: Openings, paths, passages, stations, and spheres of existence
The view of openings, paths, passages, stations, and other spheres of existence is based on certain human experiences that have been present and handed down in cultures for millennia. These include the various types of states of consciousness (daydream, trance, meditation, dream, psychosis, ecstasy, near-death experiences), the experience of dealing with the psychosomatic and social phases of human development (Rappenglück 2024), individuation, transformation, metamorphosis and the perception of the life worlds and different sensory abilities of other living beings. The vectorial character of existence (“arrow of time”), reflected in hodological space, is also significant. Finally, near-death experiences (Rappenglück 2024) and, from the perspective of ancient cultures, encounters with entities from paranormal realms, humanoid or non-human supernatural beings, e. g. souls, spirits, angels, demons, or divine beings (Rappenglück 2024), the idea of other realities and the possibilities of movement between them.
According to the ideas of many ancient cultures, the cosmos, consisting of various spheres of reality that they perceived as “other” worlds, encompasses the human living world (Rappenglück 2024). They imagine these areas as unique spacetimes that are not accessible to ordinary perception but exist in some way parallel to the everyday world. However, from their point of view, these spheres are not completely sealed off from each other. Under certain circumstances (place, time, perceiving entity, character prerequisites of the human being) the enclosures can become partially transparent and access points recognisable. Passages back and forth between the worlds are then possible for plants, animals, humans, spirit beings, demigods and gods who are exceptionally qualified through sensory perception, valuable action, or spirituality (Rappenglück 2024).
This leads to the idea of heavenly paths with stations, a hierarchy and a network of other worlds, possible passages between the worlds through openings and transitional areas, semi-permeable membrane(s) as borders of other realities, a transcendent beyond and realm(s) of souls and divine beings. Birth, development, death and continued existence are thematized in the symbolism, myths and rituals that refer to the opening and closing of the transitions, the passage, the way stations and other, perhaps also final, abodes.
1.6.1 Places and paths of transition and transformation
Voyages can take place either “horizontally” (2D) across land, sea, and sky and through the underworld or “vertically” (3D) between the greatest depth and height, from caves or sea depth to mountain peaks and the realm beyond the last sphere of stars. The travel sections can be combined. The cosmic “travel routes” (fig. 1.2) include the paths of the Sun (ecliptic) and of the other wandering stars (Moon, five classically known planets) through certain zodiacal asterisms (stations, houses), especially the path of the Moon through peculiar asterisms (Moon stations or houses), the zodiacal light (under very rarely given conditions of its observability), the Milky Way with its special positions to the observer’s point of view (as a ring in the horizon, in bridge position transverse and vertical), the rainbow, and finally the voyage along the zenithal or the polar axis (Weidner 1931; Gundel, W. 1936; Gandz 1943; Weinstock 1949; Yampolsky 1950; Van der Waerden 1952–1953; Erlenmeyer, M.-L. & H. Erlenmeyer 1958, S. 55–57, 59-60; Jobes, G. 1962; Jobes, G. & J. Jobes 1964; Hübner 1982, 2002a, 2002b; Dean-Otting 1984; Sehgal 1989; Strätz 1996; Marinatos 2001; Hammond 2007; Schweizer 2010; Kelley and Milone 2011; Ruggles 2015; Rappenglück 2005, 2015, 2017, 2019, 2020c, 2024; Latura 2018; Prendergast 2021). On the one hand, cultures have similar and standard views because they are determined by the general course of nature, and on the other hand, there are different variants based on the respective ontological perspectives and local natural conditions.
Certain concrete and abstract transitions exist in the cosmological imagination of cultures. Some refer to time-independent exact locations, others to time-dependent larger areas. Among the first are the horizon, the cardinal points, the zenith, and the nadir. The latter include the concrete rising and setting areas of the celestial objects (Sun, Moon, planets, Milky Way), the location of the celestial poles determined by the precession of the equinoxes (abstract) and, if present in an epoch, the concrete location of a pole star among the stars, the intersection of the ecliptic and equator (abstract), the intersection of the Milky Way and zodiac (abstract) or zodiacal light (concrete), the abstractly conceived lunar node or the movable radiant of meteor streams (concrete). The zodiac signs and the lunar stations form slightly extended transitions fixed with asterisms (concrete). The permanent appearances of the Milky Way and the zodiacal light belong to the concrete extended paths in the sky. The course of the Sun (equinoxes, solstices, analemma), Moon (different months, lunar nodes), and planets (sidereal and synodic orbits, apparent retrograde motion, pentagram of Venus, elongation, opposition, conjunction, etc.) characterize the paths in the Zodiac. Rainbows or other meteorological phenomena (e. g. crosses and columns of light, halos, etc.), which, according to the ancient view, mainly belong to the upper world, appear only temporarily perceptible and unstable.
The paths, which can be narrow paths or wide roads, run through transitional places that are described as openings, holes, ravines, chasms, doors, gates, portals, windows, houses, palaces, tombs, oculi, false doors or gates, spirit holes, shafts, wells, springs, sluices, maelstroms, whirlpools, smoke vents, reflective surfaces (natural, artificial), crystals, rings, perforated disks or through the orifices of individual human beings (vagina, mouth, anus, fontanel, etc.) as well as mythical cosmic beings (Lehmann 1945, S. 5–6, 11, 13, 16, 19, 27; Krupp 1997, S. 267; Tate 1999, S. 176, 179, 184; La Riva Gonzalez 2000, S. 179; Hammond 2007; Nordberg 2009; Norelius 2017; Rappenglück 2023, 2024). The transit points are located at unique points in the earthly, subterranean, or heavenly spheres. The design of the openings, entrances and passageways of the buildings and settlements often followed cosmological and cosmopractical ideas of the respective culture (Snodgrass 1985; Krupp 1997, S. 20–21, 47, 56, 82, 108, 137–138, 200, 269, 300, 309-310; Lethaby 2004; Lehner 2006; Jiang 2014; Mauvieux, Reinberg, and Touitou 2014; Rappenglück 2013, 2014b, 2023; Ruggles 2015). The building was regarded as a model of the cosmos and vice versa.
Figure 1.2: A 360° view of the sky 2,800 BC in a Lambertian azimuthal projection with essential “celestial paths” (celestial equator, ecliptic, Milky Way) and points (the northern celestial pole at Thuban (α Dra, the ecliptic pole in today’s constellation Dragon).
(Created with Stellarium 24.1. Courtesy: Michael A. Rappenglück)
1.6.2 Openings at the edge of sky, earth, and underworld
Some pre- and protohistoric cultures believed that the twilight arcs in the morning and evening indicate a separation of the sky from the earth and, thus, as it were, an “opening” of the cosmos leading in the beyond. This view is closely related to the motif of the folding structure, of which there is a good example in an Algonquin (North America) myth (Rappenglück, Barbara 2017, S. 185). The Milky Way’s striking position (fig. 1.3) as a ring lying on the horizon (depending on location and epoch) may also have led to the idea of an opening and closing aperture in the horizon (Rappenglück 2017, S. 196–197). In particular, people regarded the (extreme) locations of the periodic rising and setting of the Sun, Moon and some stars and asterisms on the horizon as special openings, a kind of holes, doors, gates or windows, which were often located in the world mountains or a ring of mountains supporting the celestial vault, in the world cave or the world house (Chevalier & Gheerbrant 1996, S. 191, 422–423, 529–531, 806, 925, 1112; Huxley 2000; Rappenglück 2007, 2013, 2014b; Mauvieux, Reinberg & Touitou 2014; Rappenglück 2018b, 2020a, 2020b; Therik 2023).
In the Odyssey (Od. 10.82–86, 11.14–19, 24.11–14), Homer (second half of the 8th century/first half of the 7th century BC) refers to “the distant gate”, by which he means the area of sunrise in the east. The “gate of the Sun” is in the west and marks the sunset (Nakassis 2004, S. 224–25). Hesiod (before 700 BC) recognizes a single gate of “night and day”, which is located on the horizon (“edge of the earth”) at the entrance to the underworld, where the sky bearer Atlas (the whole world axis) also stands (Nakassis 2004, S. 227).
In connection with the openings in the cosmic building, individual mountains (at the centre or a special cardinal position), a set of two mountains (forming a gate next to each other or facing each other) or a ring of mountains along the complete horizon play an essential role in the myths of cultures worldwide (Rappenglück 2020c). The Sun rises and sets not only through an opening in a single world mountain supporting the celestial vault but, according to some traditions (ancient Mesopotamian, Egyptian, Greek and Indian cultures), also from a “gate” formed by two world mountains (Nakassis 2004, S. 227–29).
Mountains of the rising and setting of the Sun (of the Moon and planets) also exist in Sumer (Jensen 1890, S. 38, 188, 236–237, 241; Heimpel 1986, S. 140–46). The world mountain Mǎsu (Jensen 1890, S. 316–317) stands at the boundary between the upper light and lower dark spheres of the world. There is the place of the Sun’s entry and exit into and out of the interior of the cosmos (Foster, Frayne & Beckman 2001; Lauber 2008, S. 68–69).
According to Sumerians, Babylonians and Akkadians at dawn, the Sun god Šamaš works his way out of the underworld into the mountains (on the edge of the earth) with a “saw”. There are the “doors of heaven”. At dusk, he descends through analogous doors back into the subterranean sphere, which is referred to as his (private) chamber kummu (Heimpel 1986).
Figure 1.3: An example of the ring position of the Milky Way in the horizon (latitude: -50°, 2,500 BC)
(Created with Stellarium 24.1. Courtesy: Michael A. Rappenglück)
In the imagination of the Yanomami (Ironasitéri), South America (Becher 1984, S. 459–60, 1974, S. 2–3, 209), there are two celestial spheres, the lower of which is supported by two inselbergs that protrude from the earth’s disk. The openings of the underworld to the earth and the sky lies in this eastern and western world mountain. The Moon, the highest entity in the Yanomami cosmos and at the same time the abode of the deceased, and the Sun move to the left (phase course of the Moon) through a “hole” dug by an armadillo in the time in the inselbergs into the underworld and out of it again.
In Hopi mythology, the Sun enters a kiva in the northwest and exits through a door (trapdoor) to the northeast (Leeming 2010, S. 132–33).
These ideas all initially move within the system of the horizon. For the people the question then very quickly arises as to where the Sun, the Moon and the other celestial bodies are located after they set and before they rise, whether there is a path between the two places and what this way is like. There are two possible explanations: The stars pass under the visible world (concept of underworld paths) or they move around it and are obscured, for example (in the northern hemisphere), by mountains in the north. Some cultures also believe that the Sun moves in the opposite direction in the beyond as it does in this world. They expressed these ideas in symbols and buildings (Nordberg 2009, S. 51–52). This idea is presumably due to the view that processes are reversed in the afterlife.
1.6.3 Openings and paths in the underworld: subterranean natural and artificial spaces (caverns, crypts)
For archaic people caves open paths into other realities of the cosmos (Rappenglück 2007, 2014b). There different spaces and times are linked in a multidimensional structure. The cave is the place where the centre of the world, as well as the entrances, passages and exits to the lower, middle, and upper worlds, can be found. This is where the difficult and perilous passage between the different space-time worlds, the “other worlds”, is achieved via mostly narrow passages. Caves resemble “gates” of transition and change. They offer an opening through which it is possible to pass from one cosmic region to another, from heaven to earth or from earth to the underworld, and vice versa.
According to the Greek philosopher Parmenides (c. 520/515-460/455 BC) (fr. 1, 11), there were two gates separating the paths of night and day (equinoxes?), and thus, at the same time, those of appearance and being (Russo 2002). These gates were also known as “horns” (Russo 2002). These transitions separate the dream world (night) and everyday life (day), the human and divine worlds, this world, and the hereafter.
In Japanese mythology, the Sun goddess Amaterasu Omikami withdrew into the celestial grotto, whereupon the world sank into darkness. Two other goddesses attract her by pointing to the presence of a superior goddess outside the world grotto. As proof of their claim, however, they hold a mirror up to Amaterasu Omikami in which she sees herself. Amaterasu Omikami then emerges through a door in the cosmic cave and the world is given light again (Akima 1993, S. 155). This Japanese version is part of a widespread myth complex that seems to go back thousands of years (Witzel 2015).
The Homeric epic of the Odyssey (8th /7th century BC) can be understood as a solar journey that leads in a nocturnal section through the gates of the underworld, which are imbued with a special cosmic symbolism (Hammond 2007, S. III, 51–57; III, 60, IV, 11–20). The journey as a kind of cosmic voyage, more as an earthly seafaring, seems to be also connected with the Egyptian conception (Marinatos 2001).
During its passage through the underworld (fig. 1.4), the Sun has to pass through several paths and stations with passages (“gates”), as demonstrated, for example, by the Sun god Re in twelve-night hours with his barque in the ancient Egyptian underworld book Amduat, documented in the New Kingdom (1550–1070 BC [18th h to 20th Dynasties]) (Hornung 1967, 1998; Lieven 2007; Richter 2008; Schweizer 2010). The origins of the Amduat probably lie in the Old Kingdom, in the 6th Dynasty (2347– 2216 BC). Similar underworld topographies can also be found in the Book of Gates (The Book of the Underworld Ones Who Assist Osiris), 1300 BC, end of the 18th Dynasty), in the Book of Caves, 13th century BC, 19th Dynasty, in the Two Way Book, Middle Kingdom, 11th dynasty (2137–1994 BC) and in the Tomb Book (Speech of the 12 Tombs, Pap. Berlin P. 3006), 21st dynasty (1075–652 BC) (Werning 2019; Hornung 2002; Hermsen 1991; Hornung 1979/1984). The length of the underworldly path travelled by the Sun god Re in the Book of Amduat is astonishing, and its origin is unexplained at 39,000 km, corresponding to the circumference of the earth.
In Tenga Bithnua (The Ever-new Tongue), a manuscript probably written in the 9th century, Egyptian ideas reappear together with those from certain apocalyptic and gnostic texts, for example, the “Apocalypse of Enoch” or the gnostic text “The Vision of St. Paul” (Carey 1994, S. 14–16). Every night, from setting to rising, the Sun passes through twelve stations of the underworld.