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In seinem Notebook beschreibt Stephen Muecke die Werke des Aborgine-Künstlers Butcher Joe aus Goolarabooloo, der das Hauptgedankengut seiner Kultur in seinen Zeichnungen veranschaulichte, die hier reproduziert sind. Auf den Werken sind Orte abgebildet, an denen die Toten die Lebenden besuchen, Ereignisse an der Schwelle zwischen Wachen und Schlafen: Legenden der Traumzeit, die erklären, wie alles entstanden ist, und die die Regeln begründen, nach denen die Aborigines leben. Tanzende, jagende oder arbeitende Menschen, Geister, Tiere und Skelette sind zu sehen – einzelne Szenen aus der Geschichte, teilweise Übersetzungen visueller und akustischer Erinnerungen, in der Geister zu Menschen und Menschen zu Tieren werden können. Als Porträts der indigenen australischen Ästhetik liefern die Zeichnungen und der beschreibende Text dem Leser in diesem Notizbuch einen persönlichen Einblick in die Mythenwelt der australischen Ureinwohner, in der alles, seien es Tiere, Menschen oder Pflanzen, in seinem Transformationspotenzial zu betrachten ist. Butcher Joe Nangan (1902–1989) war ein Künstler aus Broome, Westaustralien. Stephen Muecke (*1951) lebt als Autor in Sydney. Sprache: Deutsch/Englisch
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Seitenzahl: 31
100 Notes – 100 Thoughts / 100 Notizen – 100 Gedanken
Nº054: Stephen Muecke
Butcher Joe
dOCUMENTA (13), 9/6/2012 – 16/9/2012
Artistic Director / Künstlerische Leiterin: Carolyn Christov-Bakargiev
Member of Core Agent Group, Head of Department /
Mitglied der Agenten-Kerngruppe, Leiterin der Abteilung: Chus Martínez
Head of Publications / Leiterin der Publikationsabteilung: Bettina Funcke
Managing Editor / Redaktion und Lektorat: Katrin Sauerländer
Editorial Assistant / Redaktionsassistentin: Cordelia Marten
English Copyediting / Englisches Lektorat: Melissa Larner
English Proofreading / Englisches Korrektorat: Sam Frank
Translation / Übersetzung: Barbara Hess
Graphic Design / Grafische Gestaltung: Leftloft
Production / Verlagsherstellung: Monika Klotz
E-Book Implementation / E-Book-Produktion: LVD GmbH, Berlin
© 2012 documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH, Kassel;Hatje Cantz Verlag, Ostfildern; Stephen Muecke
Illustrations / Abbildungen: p. / S. 1: Students on deck of Chalet III (Farrally Hall) / Studenten auf der Terrasse des Chalet III (Farrally Hall), The Banff Centre, 1956 (detail / Detail), courtesy Paul D. Fleck Library & Archives at The Banff Centre; all other illustrations / alle anderen Abbildungen: courtesy Stephen Muecke
documenta und Museum Fridericianum
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Chief Executive Officer / Geschäftsführer: Bernd Leifeld
Published by / Erschienen im
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www.hatjecantz.com
ISBN 978-3-7757-3083-9 (E-Book)
ISBN 978-3-7757-2903-1 (Print)
Gefördert durch die
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Stephen MueckeButcher Joe
Stephen MueckeButcher Joe
He used to wake at about three in the morning and sing. Sing the lines over and over, until he remembered them, I guess. Paddy had put us two fellas together in the same camp out at Coconut Wells, in those early days, and Butcher Joe would get me to smuggle in a couple of cans of VB. We would smoke rollies and sip our warm beers in the tropical night, having a laugh. Then, well before dawn, that singing would half wake me. This was what was called his nurlu,1 coming through from his Aunty’s spirit.2
The pictures in this notebook come from that same place, the place where the dead come visiting to lend us some of their power. As he crosses over the threshold to or from sleep, he meets someone he knows, someone who is dead but not gone. And further, Aunty’s songs are about human beings who “mix it up” with animals and spirits. A man, Butcher Joe Nangan, and the pelican (mayarda) and that balangan, the spirit of the dead (ill. 1): this work could be a portrait of an Indigenous Australian aesthetic, with Butcher Joe putting it all into a picture “so gardiya [whitefellas] can understand more better.” So, what have we here?
1
A pelican, a man, and a skeleton. Is it a simple tripartite world with Nature, Humanity, and the Spiritual existing in parallel? Well, it might be if you followed European ontologies. But picking up on what Paddy Roe and Butcher Joe kept on saying about what the Dreaming (bugarrigarra) teaches, then you might have to conclude that the pelican is not just a pelican, becausehe was a man once. That may not be the case for this particular nurlu, but the mythic principle is so pervasive—right across Australia—that you couldn’t help but consider everything (animals, plants, even inanimate things) in terms of their transformative potential—just as the man dancing mayarda