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In ihrem poetischen Essay beschreibt die Künstlerin, Dichterin und Essayistin Etel Adnan (*1925) verschiedene Formen der Liebe: die Liebe zu einer Idee, zu Gott, zu Dingen und zur Natur. Doch haben wir uns heute weit entfernt von einer sich selbst verzehrenden Liebe zu etwas Höherem, wie sie etwa Nietzsche in den Wahnsinn oder den islamischen Mystiker al-Hallaj in den Märtyrertod trieb. Die Liebe zur Natur, die Adnan anhand eigener Erfahrungen schildert, scheint sogar der Verachtung gewichen zu sein – wie sonst ließe sich die ökologische Katastrophe erklären, auf die wir zusteuern? Der Preis dafür, diese aufzuhalten, wäre zu groß, denn er wäre mit der radikalen Veränderung unserer Lebensweise verbunden – ähnlich wie die konventionellste Form der Liebe, die zwischen zwei Menschen, die eine Intensität mit sich bringt, die nur wenige bereit sind zu ertragen. Sprache: Deutsch/Englisch
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Seitenzahl: 35
100 Notes – 100 Thoughts / 100 Notizen – 100 Gedanken
Nº006: Etel AdnanThe Cost for Love We Are Not Willing to Pay / Der Preis der Liebe, den wir nicht zahlen wollen
dOCUMENTA (13), 9/6/2012 – 16/9/2012
Artistic Director / Künstlerische Leiterin: Carolyn Christov-Bakargiev
Agent, Member of Core Group, Head of Department / Agentin, Mitglied der Kerngruppe, Leiterin der Abteilung: Chus Martínez
Head of Publications / Leiterin der Publikationsabteilung: Bettina Funcke
Managing Editor / Redaktion und Lektorat: Katrin Sauerländer
English Copyediting / Englisches Lektorat: Philomena Mariani
Proofreading / Korrektorat: Sam Frank, Cordelia Marten
Translation / Übersetzung: Christel Dormagen
Graphic Design and E-Book Implementation / Grafische Gestaltung und E-Book-Produktion: Leftloft
Production / Verlagsherstellung: Stefanie Langner
© 2011 documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH, Kassel; Hatje Cantz Verlag, Ostfildern; Etel Adnan
Illustrations / Abbildungen: p. / S. 1: Fridericianum, September 1941 (detail / Detail), Photohaus C. Eberth, Waldkappel; Universitätsbibliothek Kassel, Landesbibliothek und Murhardsche Bibliothek der Stadt Kassel; p. / S. 2: © Etel Adnan
documenta und Museum Fridericianum
Veranstaltungs-GmbH
Friedrichsplatz 18, 34117 Kassel
Germany / Deutschland
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Chief Executive Officer / Geschäftsführer: Bernd Leifeld
Published by / Erschienen im
Hatje Cantz Verlag
Zeppelinstrasse 32, 73760 Ostfildern
Germany / Deutschland
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Fax +49 711 4405-220
www.hatjecantz.com
ISBN 978-3-7757-3035-8 (E-Book)
ISBN 978-3-7757-2855-3 (Print)
Gefördert durch die
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Etel Adnan
The Cost for Love We Are Not Willing to Pay /
Der Preis der Liebe, den wir nicht zahlen wollen
Etel Adnan
The Cost for Love We Are Not Willing to Pay
In the last weeks preceding the collapse of his rational powers, Nietzsche wrote, “I am a rendez-vous of experiences”; the word is indeed rendez-vous. He meant that he had spent his life running toward the world and that the world had been running toward him. This double attraction, this movement, had been central. The immense generosity of his mind had made him the meeting point of cosmic forces, of the social currents of his time, and of the ideas that he seemed so often more to capture than to create. This generosity was a form of love. He showed us in a radical way not the love solely of Being but also of more apparently menial things, of everything that touched his mind—and his heart. That is why there’s no system, no hard center to his work, but a series of fundamental intuitions.
Strangely enough, Nietzsche brings to my mind the memory of al-Hallaj, though the (Islamic) mysticism of the latter can appear to be at the opposite end of Nietzsche’s views.
The German philosopher and the tenth-century Arab mystic pushed their creative energies as far as possible, self-sacrificing for their radical commitments. Al-Hallaj had said: “I am the creative Truth.” He affirmed: “I have seen my Lord with the heart’s eye, and asked Him, ‘Who are You?’ He answered to me: ‘You!’”And in his Dithyrambs of Dionysus, Nietzsche indirectly refers to himself as a man who declared, “I am the Truth.” Thus both let themselves be consumed by an itinerary toward the absolute: God, for the one, the transmutation (and explosion) of values, for the other. The overriding principle that ruled al-Hallaj was love, the desire to approach and penetrate the fire of the divine will until death. Al-Hallaj welcomed his condemnation to death by torture and crucifixion as a natural price for his passion. As for himself, Nietzsche chose, as a price for the freedom to pursue his search, an utter solitude that led him to insanity.